dimecres, 29 de març de 2017

Els nens americans que mengen pastissos (oracions de relatiu)

1. Per encetar el tema dels pronoms relatius, podem fer la lectura d'aquesta crònica sobre Montserrat Roig, buscant els relatius i els que conjunció

pronoms relatius (teoria) +  Esquema dels pronoms relatius + errors freqüents + exercicis de pronoms + clau relatius

Els nens americans que mengen pastissos


A l’escola ens deien que les oracions de relatiu es dividien en especificatives i explicatives
[1] Els nens americans que s’atipen de pastissos estan molt grassos (només)
[2] Els nens americans, que s’atipen de pastissos, estan molt grassos (tots)
En el primer cas estan grassos els nens que són americans i que a més a més s’atipen de pastissos: només una part d’aquells nens. En el segon cas estan grassos tots els nens americans.
És claríssim. Perquè resulta que, a més a més, aquestes oracions sonen també de manera ben diferent: en el primer cas, el fragment Els nens americans que s’atipen de pastissos es pronuncia tot junt, sense cap interrupció; en el segon cas, Els nens americans, que s’atipen de pastissos són dos fragments prosòdics, no pas un, i per això hi posem una coma. I encara hi podem observar altres diferències evidents: en el segon cas l’oració relativa que s’atipen de pastissos es pot suprimir sense conseqüències pel que fa a saber quins nens estan grassos: sabem que són tots; en el primer cas no la podem pas suprimir perquè justament ens serveix per definir quins són els que estan grassos. Finalment, en el segon cas l’oració de relatiu es pot convertir en un altre tipus d’oració: podem dir, per exemple, “Els nens americans estan grassos perquè s’atipen de pastissos” o bé “Els nens americans, com que s’atipen de pastissos, estan grassos”. La coma, doncs, és un signe de puntuació evident en aquest cas, i, per tant,només ens el deixem per una badada.

Joan Solà (fragment), suplement de cultura del diari AVUI, febrer-2007


Si són explicatives, van entre comes. Si són especificatives, sense comes.

Si són explicatives i van sense preposició, poden utilitzar indistintament els pronoms que i el qual. Si són especificatives, només podem usar que.


Recupero el dubte de la setmana 5. Aquesta setmana us deixo un text perquè el puntueu. És molt senzill. A més, a sota trobareu el solucionari. No s'hi val fer trampes.


Text per puntuar: oracions explicatives i especificatives 


Repàs oracions de relatiu: Fitxa 5 i 6 (oracions de relatiu) SCS 

 ********



*Estic interessada en formar part de l'empresa que dirigiu.
*En el cas que necessiteu que us faci qualsevol aclariment, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres.
*Ens agradaria ens féssiu saber si esteu interessat en adquirir aquest manual.
*Aquesta tasca consisteix en posar a l'abast dels interns tota la informació


Relatius: He vist l'anunci, en el que oferiu una plaça d'infermera.
Segons una conversa mantinguda via telefònica amb una companya vostra...
Aquest màster em permetria  introduir-me en l'àmbit de la investigació, una fita a la que m'agradaria arribar/que m'agradaria assolir. Us trameto el meu currículum, on hi consta la meva titulació i experiència laboral.
Voldria manifestar-vos el meu interès per aquest lloc (de treball) i, per això/per la qual cosa us faig arribar el meu currículum viatae (sintaxi més complexa)
Considero que tinc empatia amb els infants, la qual cosa és imprescindible per  la tasca de docent/ per a la tasca de docent/ per desenvolupar la tasca docent (Dubtes més freqüents. UPC)
Tot i haver centrat la meva professió en el vessant quirúrgic, també tinc formació en genecologia, fertilitat i obtetricia bàsica, *pel que/per la qual cosa podria assumir diferents tasques.
Durant la meva experiència professional, he après a treballar en equip, a ser responsable i digna de confiança gràcies a que he exercit càrrecs de supervisora
El meu perfil encaixa amb el que estan buscant.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada