dijous, 8 de juny de 2017

L'última fórmula, de Narcís Comadira



L'última fórmula, de Narcís Comadira  (lectura recomanada abans d'anar a l'examen)



Us recordo que l'examen oral de català interuniversitari, organitzat per la CIFALC, tindrà lloc el dia 9 de juny, a la Facultat de Dret. Nivell 5. Cal que porteu el DNI.

L'examen escrit tindrà lloc el dia 10 de juny, a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials.  A les 9.15 h començarem a passar llista. A les 9.30 h presentarem l'examen. Porteu el DNI i el full del banc conforme heu pagat els drets d'examen.








Hi ha un moment que diu això:

‘Lamento profundíssimament’
 ‘Per promoure el pensament crític, el diàleg intel·ligent i el judici honest, em sembla que no hi ha cap recurs millor que el cultiu rigorós i l’enamorament total del llenguatge, de qualsevol llengua, de totes les llengües, tot i que, és clar, resultaria desenraonat no començar, i continuar, per la promoció de la pròpia.’
Terricabras feia aquí una defensa viva i contundent del llenguatge i de la llengua. ‘Lamento profundíssimament que la llengua es continuï considerant només com un mitjà de comunicació, perquè llavors el declivi de totes les llengües serà inevitable, ja que ens quedarem amb aquella o amb aquelles poques llengües que ens assegurin la millor comunicació entre nosaltres. No, la llengua no és només un mitjà de comunicació, encara que també ho sigui, sinó que és sobretot el medi en el qual vivim, ens movem i som.’ I encara: ‘Certament, el llenguatge és el tret que ens marca més radicalment com a humans, el tret definitori de la nostra vida.’
Decadència intel·lectual?
I reivindicava parlar bé perquè és un símptoma i una prova de pensar bé: ‘No entenc que el sistema educatiu, de baix a dalt, que els mitjans de comunicació i que tots aquells que es dediquen a l’acció social i pública, no donin molta més importància al llenguatge. No demano només que tothom parli bé –també ho demano–, sinó sobretot que, més enllà dels diacrítics i de l’ortografia –que també són molt importants–, que, més enllà d’això, tothom, sobretot els meus alumnes, sàpiguen, entre altres coses, fer oracions de relatiu, sàpiguen usar els pronoms febles, sàpiguen lligar subjecte, verb i complement. Perquè si no ho saben fer, vol dir que el seu pensament, el seu raonament, no és articulat, és confús i miserablement –de vegades, pretensiosament– inconnex, desarticulat. Que es doni poca importància a això és, per mi, el senyal més evident de decadència intel·lectual.’


____
Paterols. Precisió lèxica (per resoldre dubtes)


BONA SORT

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada