L'expressió oral 1



Expressió oral

Aquest itinerari se centra en l’expressió oral, que és l’habilitat pròpia de l’àrea 4 de la prova de nivell superior de llengua catalana  de la CIFALC, en què l’examinand ha de demostrar capacitat per a comprendre amb detall i interpretar una àmplia gamma de textos, seleccionar-ne i gestionar-ne la informació per adaptar-la i integrar-la en una intervenció oral monologada. A més, ha de poder respondre preguntes sobre el tema exposat reestructurant el seu discurs de manera hàbil i fluida. El discurs de l’examinand ha de ser adequat al registre, al gènere, a la finalitat i als destinataris determinats en l’enunciat de la tasca. Aquesta àrea consta de dues parts:
1.      Presentació formal de 5-7 minuts (part monologada)
2. Conversa amb els examinadors de 2-3 minuts (part d’interacció)


Objectiu
Cal demostrar capacitat per produir una exposició oral estructurada, coherent i adequada a la situació comunicativa. S’ha de fer servir la varietat estàndard de la llengua oral i el registre formal. Cal expressar-se amb fluïdesa, amb flexibilitat de recursos i amb correcció fonètica, gramatical i lèxica.


SOM-HI

Cas 1
A la biblioteca de la vostra facultat s’organitzen presentacions de llibres a les quals assisteixen diferents persones relacionades amb el món universitari. Avui es presenta el llibre “Ciència i universitat a Catalunya. Projecció de futur”.
Com a estudiant de la universitat hi col·laboreu, i us han demanat que:
— Feu una presentació breu del llibre (us pot ajudar el document 1).
— Valoreu l’impacte del llibre en el món universitari (us pot ajudar el document 2).
— Especuleu sobre el futur de la disciplina de què tracta a la universitat (us pot ajudar el document 3).
exemple cas 1 (monòleg) / exemple cas 1 (preguntes) / valoració
Cas 2  La vostra universitat acull enguany la 4a edició del Congrés Català d’Internet i Xarxes Socials, que serveix de plataforma per analitzar els usos que es fan d’internet i les noves tecnologies a Catalunya, així com també per presentar les aplicacions informàtiques més innovadores.
Aquest any, l’equip científic del Congrés ha volgut conèixer l’abast social de l’ús de les noves tecnologies i, especialment, analitzar la viabilitat de la implantació del teletreball en l’àmbit universitari. Per això, s’ha demanat a l’Observatori d’Internet de la universitat que realitzi un estudi que mostri l’ús real de la xarxa per part dels catalans, amb quins mitjans hi accedeixen i amb quina finalitat.
Com a director de l’Observatori d’Internet sou la persona encarregada de presentar els resultats d’aquesta recerca en la sessió inaugural del Congrés. L’objectiu de la vostra exposició és:
— Explicar com s’ha dut a terme aquest estudi a fi de garantir-ne el rigor (document 1)
— Exposar les conclusions més rellevants que se n’han obtingut (document 2)
— Argumentar els avantatges i inconvenients del teletreballen les tasques d’àmbit universitari (document 3)
Cas 3
Al Servei d’Estudiants de la vostra universitat s’hi organitzen unes xerrades per informar sobre la importància de la formació en llengües en la societat actual.
Com a cap del Servei de Llengües heu de donar a conèixer els grups de conversa per millorar la competència oral en llengües estrangeres que s’hi organitzen.
Feu aquesta xerrada, adreçada als estudiants que comencen el primer curs de grau a la universitat. Cal que:
— Informeu de les condicions generals dels grups de conversa. (Us pot ajudar el document 1)
— Recomaneu i justifiqueu per què són adequats per a un estudiant universitari. (Us pot ajudar el document 2)
— Valoreu la importància del coneixement de llengües estrangeres en la vida acadèmica dels estudiants i en el seu futur laboral. (Us pot ajudar el document 3)
Cas 4
A la vostra universitat s’està a punt de celebrar la segona edició de la Lliga de Debat Universitari, organitzada pel Consell d’Estudiants.
La Lliga de Debat Universitari té com a objectiu fomentar el debat i l’intercanvi d’idees dins de la comunitat universitària. Cada edició gira sobre un tema d’actualitat respecte al qual un dels equips ha de defensar la posició a favor i l’altre la posició en contra. Enguany el tema del debat és: Els animals tenen drets?
Participeu al debat com a membre de l’equip que està a favor de la lluita pels drets dels animals. Heu preparat una intervenció a favor dels drets dels animals fonamentada en alguns documents basats en un recent avantprojecte de llei.
— Feu un resum de l’avantprojecte de llei que prohibeix l’exhibició de gats i gossos a les botigues, per il·lustrar l’avenç de la jurisdicció a favor dels drets dels animals. (document 1)
— Feu una intervenció en què us posicioneu a favor dels drets dels animals. (Us pot ajudar el document 2)
El monòleg ha de tenir una durada d’entre 5 i 7 minuts. Després de la xerrada, el públic assistent us farà algunes preguntes en relació amb la vostra intervenció.
Abans de començar:
    • Situa’t amb aquesta avaluació inicial.
    • Revisa l’estructura de l’exposició oral.
    • Aprofundeix en els aspectes teòrics de l’exposició oral.
    • Mira’t aquest model d’intervenció oral d’un professor de didàctica de les matemàtiques fent una presentació sobre l’ús de bombolles de sabó per ensenyar geometria.
    • Fes la valoració global de la intervenció anterior a partir d’aquesta rúbrica.
    • Ara fixa’t en la correcció lingüística i fonètica, i revisa la valoració que se’n fa aquí.
Tasca
  • Esbossa el guió de la teva presentació tenint en compte les tres subtasques demanades
  • Assaja-la i enregistra’n l’assaig per visionar-lo amb atenció.
  • Analitza la teva presentació tenint en compte els següents aspectes crítics en la producció d’una exposició oral: gestió de la repetició, control de la modalització, control de la cortesia, control de la comunicació no verbal, relació entre els suports escrits utilitzats i la llengua oral, progressió temàtica i efectes retòrics. 
  • Presenta-la a classe en una de les dues sessions previstes (5a i 6a). En acabat, els teus companys et faran les preguntes adients a la teva exposició i t’avaluaran conjuntament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada